USA

Sully: Zázrak na řece Hudson, místo nárazu na vodu, Let US Airways č. 1549 Verified

Připravoval jsem se na to celý život, říká reálný kapitán Sully

0 / 5
Compare Add to favorites

Sully: Zázrak na řece Hudson, místo nárazu na vodu, Let US Airways č. 1549

Místo nárazu, první dotyk letadla na řece Hudson River, US Airways Flight 1549.
Let US Airways č. 1549 byl každodenní komerční let na trase LaGuardia Airport (New York) – Charlotte – Seattle, který 15. ledna 2009 asi šest minut po startu nouzově přistál v řece Hudson.
Airbus A320 se 150 pasažéry a 5 členy posádky se zvedl z dráhy 04 letiště La Guardia v 15:25:34. Minutu a půl po startu, v čase 15:27:11 se letoun dostal do hejna kanadských hus (Bernešek velkých) a v důsledku nasátí jejich těl značně poklesl oběma motorům tah. Otáčky N1 prvního motoru klesly z 82% na 36%, u druhého motoru až na 16%, naopak teplota výstupních plynů motorů se začala blížit k horní hraniční hodnotě.
Kapitán Chesley Sullenberger zapnul pomocnou energetickou jednotku APU, převzal řízení letadla a požádal prvního důstojníka, aby našel v příručce (QRH – quick reference handbook) postup pro tento případ. Ten poněkud nešťastně uplatnil postup pro výpadek obou motorů a provedl jejich restart. Motor č. 2 se mu ale nepodařilo nahodit vůbec, zatímco motor č. 1 se sice rozběhl, ale otáčky již nedosáhly předchozích hodnot. Není ovšem jasné, jak dalece to ovlivnilo průběh dalších událostí[pozn. Mezitím kapitán ohlásil stav nouze a provedl levou zatáčku zpět. Po ztrátě výšky, bránící bezpečnému návratu na letiště LaGuardia i přistání na bližším letišti Teterboro, se rozhodl pro nouzové přistání na řece Hudson, které také v rychlosti okolo 230 km/h (125 KIAS) v čase 15:30:44 (20:30:44 UTC) úspěšně provedl.
Jedná se o extrémně nebezpečný a náročný manévr vzhledem k tomu, že A320 má motory umístěné v gondolách pod křídly a při dosednutí na hladinu je velmi důležité, aby obě strany narazily na hladinu současně a pod správným úhlem. Situaci pilota poněkud usnadnila klidná hladina řeky, příznivé meteorologické podmínky a snad i to, že tento letoun je vybaven poměrně propracovaným systémem řízení, takže pilot mohl část práce přenechat palubním počítačům a soustředit se jen na základní parametry přistání. I tak se jedná o naprosto ojedinělý úspěch, kdy při přistání letadla podobné konstrukce na vodní hladinu nedošlo ke ztrátám na lidských životech. Vlastní letoun ovšem po nárazu na vodu ztratil jeden motor a konstrukce draku se natolik zdeformovala, že musel být odepsán a pojišťovací společnost ho nabídla v internetové aukci.
Všichni cestující i členové posádky přistání přežili, vyskytlo se pouze několik život neohrožujících zranění a podchlazení (teplota vzduchu byla v daný okamžik –7 °C). Zkušený osmapadesátiletý kapitán Sullenberger byl oceněn za perfektní výkon, vyžadující značnou odvahu, chladnokrevnost a dokonalé ovládání letounu. Oficiálně mu pogratulovali úřadující prezident George W. Bush i zvolený prezident Barack Obama (který se úřadu ujal 20. ledna, pět dní po havárii). V tisku byl Sullenbergerův husarský kousek oslavován jako „Hudsonský zázrak“.
Zfilmovaná ztvárnění události. Havárie se šťastným koncem se stala předmětem jednoho z dílů dokumentární série Letecké katastrofy. V roce 2016 vznikl na motivy této události úspěšný film Sully: Zázrak na řece Hudson.

Zdroj, odkazy:

https://en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549

https://www.csfd.cz/film/53975-sully-zazrak-na-rece-hudson/komentare/

  • Address Appx. location of impact for US Airways Flight 1549
    Jan 15, 2009
    Hudson River
    Manhattan
    New York
    New York, New York, NY, US
    United States
    Spojené státy

Post New Review

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Header Position
Submenu Style